اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 33524
1399/06/22 - 09:45
مینی اندام های شخصی می توانند امیدبخش ایجاد درمان های جدید برای کودکان مبتلا به نارسایی روده باشند

پژوهشگران انستیتو فرانسیس کریک گرافت های روده ای انسانی را با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از بافت بیمار تولید کرده اند که می توانند روزی منجر به ایجاد پیوندهای اختصاصی برای بیماران مبتلا به نارسایی روده باشند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کودکانی که دچار نارسایی روده هستند نمی توانند مواد غذایی مورد نیاز برای سلامتی و تکوین شان را جذب کنند و این امر می تواند بدلیل بیماری یا آسیب روده کوچک باشد. در چنین مواردی معمولا کودکان می توانند به صورت درون سیاهرگی و از طریق فرایندی موسوم به تغذیه تزریقی غذارسانی شوند اما این امر با مشکلاتی مانند عفونت پوشش روده و نارسایی کبدی همراه است. در صورتی که این مشکلات افزایش یابد فرد نیازمند پیوند خواهد بود که این امر هم با مشکلاتی مانند کمبود اهدا کننده، مشکلات بعد از جراجی و هم چنین رد پیوند همراه است.

در پژوهشی جدید، محققین نشان داده اند که چگونه سلول های بنیادی روده ای و روده کوچک یا بافت کلون مشتق از بیماران می تواند برای رشد لایه داخلی روده کوچک در آزمایشگاه استفاده شود و این اپی تلیوم روده ای قادر به هضم و جذب پپتیدها و سوکروز موجود در غذا است. این اولین تلاش برای مهندسی همه لایه های روده به منظور پیوند است و محققین امیدوارند که در آینده ای نزدیک از این اندام های رشد یافته در آزمایشگاه به عنوان یک جایگزین بی خطر و با دوام برای پیوندهای اهدایی استفاده کنند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved